Ahad, 21 Disember 2014

KERJA, KERJA DAN KERJA LAGI

Assalammualaikum, dah lama aku tak update blog. Ni baru ada masa lapang. Cakap banyak tak guna, kali ini aku ceritakan pasal kerja. Sejak habis belajar dah bermacam-macam kerja aku pernah buat, tak kiralah kerja berat ke, ringan ke, rilek ke, semua pernah aku kerja (semua yang halal la). 
Mukadimah panjang tak guna jugak, baik aku cerita terus.

BERKEBUN


Berkebun adalah kerja pertama aku (selalunya orang tua-tua je yang berkebun) tapi bukan berkebun yang besar-besaran lah, belakang rumah aku la. Belakang rumah aku kalu tanam apa pun mesti jadik punyalah. Nak dijadikan cerita, semuanya bermula apabila abah aku suruh aku tanam pokok pisang bila aku mintak duit nak isi minyak moto dekat dia. Orang tua kalu cakap macam tu mesti bersebablah (takut aku buang masa merempit kot tapi tu dululah). Maka dengan malasnya aku pon mulalah berkebun. Mula-mula tanam pisang je, lepas tu tanam serai, lengkuas, pokok-pokok ulam dan macam-macam lagi. Lepas sebulan, mulalah nampak hasilnya (pokok pisang). Aku macam tak percaya yang aku ni da bakat berkebun (takda gambar betul nak letak sebab tak pernah amik pon). Akhirnya buah-buah pisang tu pon aku jual. Dapat jugaklah dekat seratus. Sekarang ni aku tak tau apa dah jadi dekat belakang rumah aku tu. Dah  naik semak aku rasa (hahaha).

KANTIN KILANG

Kerja ni aku mintak lepas habis je SPM (dah lama benar tu). Masa tu dengan selambe je aku tanya pak guard setiap kilang yang ada kat Kulim (town yang dekat dengan kampung aku). Setelah penat mencari, akhirnya aku dapat jugak kerja kantin kilang yang bernama BCM. Bos kantin tu bagi gaji bayar hari-hari. So setiap hari lepas abis keje terus aku enjoy (umor muda katakan). Sehari bos bayar rm25. Kerja aku senang je, cuma kena cuci pinggan je. Makin lama aku keje, makin tinggi gaji aku dapat. Tapi keje pon makin susah la. Dari cuci pinggan naik pangkat keje bancuh air, jadi cashier dan last sekali aku jadi tukang masak. Gaji tukang masak paling rendah aku pernah dapat sehari rm60. Cuba korang bayangkan berapa aku dapat time kantin tu penuh dengan orang? Confirm lebih seratus la (hahaha).Lepas 5 bulan aku keje aku berhenti sebab tak tahan keje malam dah (dari awal keje memang aku dapat keje malam).  

TECNICHIAN KILANG
Intel Kulim Hi-tech

Lepas abis study aku apply INTEL dekat Kulim Hi-Tech. Aku keje kilang ni sebab dekat dengan rumah (tak ready nak keje jauh-jauh). Keje kat Intle memang enjoy. Member2 suma memang best dan banyak masa rilek dari keje. Pernah sekali aku curi tido dalam store dari pukul 4 sampai abis waktu keje pukul 7 (hahaha nasib x kantoi). Selepas setengah tahun keje, aku berhenti keje sebab bergaduh dengan supervisor. Orang bermasalah macam aku ni mana bos suka (hahaha nakal jugak aku ni).
Tak lama kemudian aku dapat keje tecnichian jugak kat kilang First Solar. Nama kilang pon dah boleh agak kilang produce ape kan. Kilang ni yang tak bestnya environment dalam production kilang kurang selamat. Ni sebab kilang ni guna chemical yang boleh membahayakan manusia (nak produce solar memang kena guna chemical tu). Apa nama chemical tu aku rahsia kan sebab nak suruh korang cari sendiri (hahaha). 3 bulan keje dengan overtime, dapat bayar downpayment keta terus aku berhenti. Tak tahan takut mati awal (hehe).

CURRENT JOB

Sekarang aku keje dengan sebuah company tempatan (Mantin) yang bernama FARO IINDUSTRIES SDN BHD. Nak tau lebih lanjut, korang google lah sendiri ek (hehe). Keje kat sini memang mencabar beb. Company ni memang terlibat dalam steel fabrication, civil, engineering, construction, oil & gas dan lain-lain. Company ni pon ada product diorang sendiri (google kalu nak tahu). Keje aku bermula dari office boy je. Biasalah first time berhijrah dari kampung dapat keje ni pon ok la. Lama-lama keje dengan pelbagai posistion pernah aku pegang sampailah sekarang aku menjadi executive (executive biasa je lah hehe). Ini lah keje yang paling lama pernah aku keje. Dah banyak aku belajar sepanjang aku keje kat sini. Bila dah lama keje, tiba-tiba timbul niat nak sambung study dalam bisnes. Ini mungkin sebab keje aku ni da kaitan dengan manage bisnes kot sebab tu rasa nak sambung belajar. Alhamdullilah sekarang dah hampir 5 tahun aku keje kat sini. Buat masa sekarang tak rasa nak tukar keje. Kalu tukar keje pon sebab dapat keje dengan goverment (mintak tak pernah dapat pon hehe).



Tiada ulasan:

Catat Ulasan